Waarom elk bedrijf zou moeten investeren in hun employer brand
Een consument zoekt het beste product, een werknemer de beste werkgever. ‘Een werkgever is ook een merk’, zegt employer branding expert Yves Pilet. Een werkgeversmerk kun je in de markt zetten met behulp van employer branding. En juist in een tijd van arbeidsmarktkrapte is dit specifieke onderdeel van marketingcommunicatie onmisbaar voor werkgevers.
Onderscheiden met employer branding
Pilet: ‘Employer branding is dé manier waarop werkgevers zich kunnen onderscheiden van hun concurrenten. De term werd in de jaren ‘90 voor het eerst gebruikt door twee Britse wetenschappers, die een poging deden om brandmanagementtechnieken toe te passen in humanresourcemanagement.’
De poging had succes; zo was de term begin 2000 bij 61 procent van de HR-professionals bekend, bleek uit onderzoek van The Economist in 2003. Door de krappe arbeidsmarkt is het belang van employer branding de laatste jaren flink toegenomen. ‘Je wilt dat werkzoekenden kiezen voor jóuw organisatie. Daarbij gaat het niet alleen om nieuwe medewerkers aantrekken , maar ook om je huidige medewerkers te behouden. Als zij zich goed voelen bij jouw werkgeversmerk, zullen ze zich langer aan de organisatie binden,’ aldus Pilet.
Employer branding helpt bij een succesvolle werving
‘Employer branding is dus cruciaal bij zowel het aantrekken van nieuwe mensen, als het behouden van je huidige werknemers. Wanneer een bedrijf zich krachtig positioneert in de markt, worden betere sollicitanten aangetrokken. Kandidaten die écht het gevoel hebben dat ze bij jouw organisatie én organisatiecultuur passen. Bedrijven met een sterk employer brand maken duidelijk en concreet kenbaar wat hen bijzonder maakt. En wat je kunt verwachten als je daar komt werken.
Op die manier trekken ze gemotiveerde kandidaten aan, die zich thuis voelen bij dat merk. Zo’n werkgeversmerk kan op die manier ook je reputatie versterken. Huidige werknemers krijgen door een sterk employer brand gemeenschappelijke waarden en normen mee. Hierdoor vergroot je de kans dat ze loyaal en tevreden zijn over hun werkgever. Een van de belangrijkste ingrediënten om medewerkers te behouden .’
'Bedrijven met een sterk employer brand maken duidelijk en concreet kenbaar wat hen bijzonder maakt'
Sterk bedrijfsprofiel eerste stap van employer branding
‘De eerste stap voor een succesvolle employer branding is het bepalen van je bedrijfsprofiel: waar staat je bedrijf nou eigenlijk voor? Veel werkgevers schieten snel in de ‘communicatiestand’ en gooien een gelikte campagne de wereld in. Leuk op het oog, maar vaak zonder gefundeerde strategie. Daarmee slaan ze dus een essentiële eerste stap over. Want, pas als je hebt bepaald waar je organisatie voor staat en waar je (op de langere termijn) naartoe wilt, kun je bepalen welke mensen je daarvoor nodig hebt. En dan hebben we het niet alleen over nieuw talent, maar ook het talent dat al bij de organisatie werkzaam is. Zij zouden het gedrag moeten vertonen dat aansluit bij dat bedrijfsprofiel.’
Tips voor personeel vinden en behouden?
Meer weten over hoe jij werknemers kunt aantrekken, of hoe je je goede krachten ook bij je houdt? Bekijk dan eens onze 34 oplossingen voor personeelstekort. Hier vind je allerlei tips over hoe je nieuw talent kunt vinden en hoe je jouw huidige werknemers bindt en boeit.
Een succesvolle employer branding-strategie opzetten?
Raadpleeg voor de laatste informatie rondom wet- en regelgeving altijd www.uwv.nl